OpenAI tar ytterligare ett steg för att utmana jättar som Google och Amazon när man nu lanserar ”Instant Checkout” direkt i ChatGPT. Användarna kommer med hjälp av agentisk AI-teknologi att kunna handla produkter direkt i ChatGPT:s gränssnitt.
Ända sedan lanseringen av ChatGPT och andra AI-verktyg har ehandlare funderat kring hur man ska kunna tjäna pengar med hjälp av teknologin. Om ”Instant Checkout” är svaret återstår att se, men om användarna anammar och litar på utcheckningsflödet kommer det att öppna upp möjligheter för ehandlarna.
Så fungerar Instant Checkout
Med hjälp av ”Agentic Commerce Protocol” (ACP) kan användare genomföra säkra och smidiga köp direkt i ChatGPT. Initialt är funktionen tillgänglig för amerikanska användare och stöder främst köp från Etsy-säljare. Planer finns på att inkludera fler plattformar så som världens största ehandelsplattform Shopify i framtiden.
När en användare söker efter exempelvis ”bästa löparskorna under 1000 kronor”, visas relevanta produktresultat. Om en produkt stöder Instant Checkout kan användaren klicka på ”Köp”, bekräfta sina betalnings- och leveransuppgifter och slutföra köpet utan att lämna chatten. Betalningar hanteras av säljarens befintliga system, vilket gör processen enkel och säker.
För- och nackdelar för både användare och säljare
Om allt funkar som det ska så innebär detta för användaren en snabb och sömlös shoppingupplevelse utan att behöva lämna ChatGPT:s gränssnitt. OpenAI betonar att funktionen är byggd för att skapa förtroende, med minimal datadelning och full kontroll för användaren vid varje steg.
Minimal datadelning är nog något som ehandlaren inte tycker är lika roligt. Till exempel kan det bli svårare att se vilka andra produkter användaren tittat på innan sitt köp, svårare att få en kund att anmäla sig till ett nyhetsbrev eller att jobba med att effektivisera sitt utcheckningsflöde för att tappa så få kunder som möjligt precis innan köpet görs.
En ny standard för AI-handel
ACP är en öppen standard som möjliggör samarbete mellan AI-agenter, e-handlare och betalningssystem. OpenAI hoppas att detta ska bli en grund för framtidens AI-drivna handel där AI inte bara hjälper till att hitta produkter utan också att köpa dem.
Med denna lansering visar OpenAI hur AI kan integreras i vardagen på nya sätt, och det återstår att se hur Instant Checkout kommer att påverka både e-handelsbranschen och konsumentbeteendet globalt.