Google lanserar nu AI Mode till användare i Sverige och andra Europeiska länder. Lanseringen innebär en smartare sökfunktion och mer avancerade svar när Google Geminis egenskaper flyttar in direkt i sökrutan.
Att Google skulle bygga in sin AI-teknologi direkt i sökresultatet var kanske ingen högoddsare. Den amerikanska marknaden, som var först ut, har redan kunnat testa teknologin i ett drygt halvår.
Man började med att lansera en ”AI-översikt” i sökresultatet som oftast placerades högst upp ovanför de vanliga blåa länkarna. En funktion som svarsmässigt både blandat och gett kan man säga.
Nu tar man steget fullt ut med AI Mode som enklast kan beskrivas som att ChatGPT eller Geminis sökfunktioner flyttar rakt in i den vanliga sökrutan på Google.
Kritiken: AI Mode stjäl trafik
När du gör en sökning i AI Mode så används en teknik man kallar för ”query fan-out”. Som baserat på din fråga ska generera upp till ytterligare 20 relaterade och närliggande frågor för att sedan bygga ihop ett resultat. Svaret blir en kombination av text, bild, video, kartor och vad som nu än behövs för att besvara din fråga.
Både Google och andra AI-bolag har fått kritik för att man inte skickar tillräckligt med trafik till andra webbplatser genom sitt AI-sök. De initiala rapporterna kring AI Mode är att även det innebär en trafikförlust, jämfört med det traditionella sökresultatet, för de sajter som blir inkluderade i ett AI-svar.
Google själva säger att man kan se att användare av AI Mode ställer fler och mer komplexa frågor men också att längden på frågorna (sökningarna) ökar. AI Mode gör också att sökresultaten blir mer personliga än tidigare – om man är inloggad på sitt Google-konto.