HemDigitaltApple ryktas testa annonser i sina egna appar

Apple ryktas testa annonser i sina egna appar

Apple har de senaste åren profilerat sig som ett företag som väktaren över persondata bland de stora techbolagen. Persondata som kan användas för att skräddarsy annonser till användare.

Man har bland annat lagt till bättre möjligheter för användare av iPhones att skydda sin persondata och krävt större transparens kring vilken data appar samlar in.

Enligt Bloomberg verkar det som att Apple själva testar en ny version av deras Apple Maps-tjänst där användaren blir exponerad för annonser. Även apparna Podcast och Books sägs kunna få annonser i framtiden. Liknande annonser finns redan i App Store.

Det hela sägs vara ett led i att Apple vill öka sina annonsintäkter och precis som att ett företag kan annonsera sina appar mot specifika sökningar i App store ska en restaurang kunna marknadsföra sin restaurang vid specifika sökningar i Apple Maps.

Annonser omsätter i dagsläget över fyra miljarder dollar om året men man vill nu öka denna intäktsdelen till tvåsiffrigt.

Carl Björk
Carl Björkhttps://digitalare.se
Carl Björk är techjournalist på Digitalare som bevakar de svenska techföretagen. Han har mångårig erfarenhet från den svenska techscenen med ett stort intresse för stora som små bolag. På senare tid har han också lagt luppen på AI och dess snabba utveckling.
Läs mer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Senaste nyheterna