Om du är osäker på webbutiken du tänkt handla hos är seriös eller inte så kommer nu en ny funktion i Google Chrome som summerar de kundbetyg en butik har fått. För att ta upp konkurrensen med Amazon i USA, som redan använder sig av liknande AI-teknik, vill Google nu alltså hjälpa användarna i sin shopping.
De flesta av oss har nog landat på en butik som vi kanske inte känner igen men kläderna eller produkten ser intressant ut. Efter att ha gjort lite research innan man klickar på köpknappen så landar man i att företaget inte är seriöst och man väljer istället att spara sina hårt beskattade slantar. Detta vill Google nu hjälpa användarna med.
Man kan se butikens summerade betyg genom att klicka på en ikon till vänster om adressfältet på desktop. Då får man ett popupfönster som ger en den informationen man är ute efter i kategorierna: kvalitet, pris, leverans och kundtjänst.
Google själva säger att funktionen ska hjälpa till att göra shopping säkrare och mer effektiv. Men är säkerligen också något som ska få användarna att lite mer på Google i shoppingsammanhang.