HemFöretagHär är 12 svenska unicorn bolag – som tagit världen med storm

Här är 12 svenska unicorn bolag – som tagit världen med storm

En rad svenska bolag har lyckats nå unicornstatus och värderas till mer än en miljard dollar. Att nå unicornstatus är kanske den största milstolpen för de flesta entreprenörer, att bygga ett bolag till en sådan nivå skriver in en i historieböckerna – och fyller ens plånbok ordentligt.

Bland de svenska bolagen finns välkända namn som Spotify, Klarna och den senaste techraketen AI-bolaget Lovable. Sverige är ett av de länder i världen som fått fram flesta unicorns per capita. Det har gjort att Stockholm ofta kallas för Silicon Valhalla, norra halvklotets Silicon Valley.

Begreppet ”unicorn” myntades för första gången 2013 av Aileen Lee i artikeln ”Welcome To The Unicorn Club: Learning From Billion-Dollar Startups” på Techcrunch. Sedan dess är unicorn ett vedertaget begrepp som nu mera även har använts för en rad svenska bolag.

Det här är ett unicornbolag

Ett bolag når unicornstatus när man passerar en miljard dollar i värdering. Bolaget behöver inte säljas för exakt det beloppet, om 10% av företaget säljs för 100 miljoner dollar så värderas det till en miljard dollar – och förvandlas till en unicorn, enhörningsföretag på svenska.

12 svenska unicornbolag som har värderats till över en miljard dollar

  • Spotify: Det svenska börsnoterade musik- och podcastbolaget blev ett unicornbolag redan 2011. Efter att nyligen ha ställt om till att bli vinstdrivande har börsvärdet skjutit i höjden och uppgår i skrivande stund till 151 miljarder dollar.
  • Klarna: Fintechbolaget som nyligen klev in på den amerikanska börsen nådde milstolpen kort efter att Spotify gjorde det. Redan under 2012 klev Klarna upp på unicornstatus och passerade en miljard dollar i värdering.
  • Voi: Last mile-företaget, grundat i Sverige, som främst är kända för sina scootrar och cyklar ute på stan. Under december 2021 i finansieringsrunda D blev Voi ett unicornföretag när man plockade in 115 miljoner dollar i investeringar.
  • Oatly: Det skånska företaget som säljer bl.a. havremjölk till svenska folket och världen passerade drömgränsen under sommaren 2020 när man stängde en investeringsrunda, inkluderande ett par amerikanska hollywoodkändisar, som värderade bolaget till två miljarder dollar.
  • Loveable: Är bolaget som växt fram i den AI-våg som dragit över världen. Loveable hjälper människor att ”vibekoda” och bygga tekniska lösningar. I juli 2025 tog man in nya pengar för att expandera bolaget och värderades till 1.8 miljarder dollar.
  • Mojang: Spelstudion bakom spelet Minecraft såldes till Microsoft i september 2014 vilket gjorde Mojang till ett unikornbolag värderat till 2.5 miljarder dollar – och gjorde grundaren Markus Persson väldigt rik.
  • King: Spelstudion som står bakom mobilspelet Candy Crush börsnoterades i mars 2014 till en värdering över 7.08 miljarder dollar. Under 2016 köpte Activision Blizzard upp King för 5.9 miljarder dollar.
  • Skype: Under 2005 värderades Skype Technologies SA till ungefär 2.5 miljarder dollar när eBay Inc köpte bolaget. Under 2011 köpte sedan Microsoft upp bolaget för 8.5 miljarder dollar. Den 5 maj 2025 gick Skype officiellt i graven och ersatt av Microsoft Teams.
  • Izettle: Betaljätten Paypal köpte i juni 2018 upp svenska iZettle för 2.2 miljarder dollar. Nu mera heter bolaget Zettle by Paypal.
  • Einride: Göteborgsbolaget som fokuserar på självkörande lastbilar vars värdering steg med 350 procent på ett par år till 13 miljarder kronor när Capital Group klev in som ny storägare under 2021.
  • Epidemic Sound: Musikbolaget som säljer ljud och låtar till innehållsskapare världen över stängde i mars 2021 en investeringsrunda på 450 miljoner dollar, till en värdering på 1.4 miljarder dollar, vilket skapade ännu en svensk unicorn.
  • Instabox: Leveransföretaget Instabox stände i april 2022 en investeringsrunda på 190 miljoner dollar som värderade bolaget till exakt 1 miljard euro.

Därför får Sverige fram så många framgångsrika bolag och enhörningsföretag

Att Sverige får fram så många framgångsrika företag sett till vår befolkningsmängd beskrivs ofta som en ”unicornfabrik”. En del framgångsfaktorer lyfts ofta upp mer än andra:

Den svenska innovationskulturen anses vara en stor framgångsfaktor tillsammans med en befolkning av ”early adopters” som snabbt anammar den senaste tekniken. Tillgång till kapital och en investeringskultur är också en nyckelfaktor för de svenska bolagen att kunna växa.

Det svenska sociala skyddsnätet och vår ”work-life balance” anses även det öppna möjligheter för entreprenörer att misslyckas utan att ruinera den personliga ekonomin. Att de anställda på bolagen har en balanserad vardag mellan jobb och privatliv verkar även det kunna ge bättre resultat.

Carl Björk
Carl Björkhttps://digitalare.se
Carl Björk är techjournalist på Digitalare som bevakar de svenska techföretagen. Han har mångårig erfarenhet från den svenska techscenen med ett stort intresse för stora som små bolag. På senare tid har han också lagt luppen på AI och dess snabba utveckling.
Läs mer

Senaste nyheterna