Många webbplatsägare kan finna det krångligt att mäta trafiken i sin app samtidigt som man jämför med sin webbplats. Framöver kommer Google att lösa det problemet i analysverktyget Google Analytics.
Tidigare har det krävts en kombination av verktygen Google Firebase och Google Analytics för företag som har både en app och en webbplats. Det har gjort att uppföljning och rapportering har blivit svår eller omöjlig.
Google kallar den nya uppdateringen för ”Apps and web” som alltså låter dig se sammanställd data både i din app och på din webbplats.
I din Google Analytics behöver du skapa en ny egendom där du väljer ”Apps and web” för att möjliggöra detta. Då blir det enklare för dig att se vilken kanal som faktiskt bidrar till mest trafik och/eller försäljning.
Flexibel mätning
Att förstå hur kunderna använder din app och webbplats kan vara avgörande för dig i ditt optimeringsarbete. Du kommer på ett enkelt sätt att kunna följa klick, sidvisningar, öppningar av appen och mer.
Mätningen är baserad på ”Events” som triggas när en användare utför en viss sak på din webbplats eller i appen. Du kan enkelt sätta upp egna ”Events” beroende på vad du vill följa för data. Du behöver inte koda för att kunna sätta upp dessa events.
Exempel på ”Events” som du kan sätta upp är ”Scrolls”, ”Downloads” och ”Site search”.