HemIntegritetEU: Googles annonsaffär bryter mot antitrust- och konkurrenslagar

EU: Googles annonsaffär bryter mot antitrust- och konkurrenslagar

Europeiska Unionen fortsätter sin kamp mot techjättarna – Nu anklagar man Googles annonsaffär för att bryta mot antitrust- och konkurrenslagar. Något som kan leda till nya böter för Google och förändringar i hur man bedriver annonsverksamheten i Europa.

Google har det hett om öronen den senaste tiden när man i USA har blivit anklagade för att utnyttja sitt monopol på sök- och annonsmarknaden. Nu hoppar även EU på det tåget och anklagar Google för liknande brott.

Googles dominans på annonsmarknaden anses vara problematisk och företagets delaktighet i samtliga delar av processen skapar ett monopol som höjer annonspriserna för företagen. EU misstänker att man i den här processen, på ett olagligt sätt, har gynnat sina egna tjänster i budgivning och försäljning av onlineannonser i Google Sök, Maps, Gmail m.m.

Anklagelserna kan komma att bli ett stort problem för Google vars omsättning uppgick till 60 miljarder dollar förra året där den största biten av kakan är just annonsintäkterna.

Carl Björk
Carl Björkhttps://digitalare.se
Carl Björk är techjournalist på Digitalare som bevakar de svenska techföretagen. Han har mångårig erfarenhet från den svenska techscenen med ett stort intresse för stora som små bolag. På senare tid har han också lagt luppen på AI och dess snabba utveckling.
Läs mer

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Senaste nyheterna