Klarna släpper ny funktionalitet i sin app som ska hjälpa användarna i deras shoppingresa och att fatta rätt köpbeslut. Man vill göra detta genom att implementera en shoppingassistent som med hjälp av AI-teknik ska förbättra shoppingen.
Efter att ha slagit sig själv på bröstet ordentligt kring hur AI har effektiviserat Klarnas arbete och sägs ha gjort ett jobb motsvarande 700 kundtjänstjobb så fortsätter man satsning på implementation av AI.
Nu implementerar Klarna nya AI-funktioner i sin app – funktioner som ska förenkla shoppingupplevelsen för användarna.
Shopping Assistant och sökfunktion – en mer avancerad sökfunktion där du kan fråga efter specfika produkter. Exemplet man ger i sitt pressmeddelande är att du kan söka efter det bästa schampoot utan sulfater med bäst betyg. Därefter får du möjlighet att utforska alternativen, deras kundbetyg, prishistorik m.m.
Rekommendationer baserat på din shoppinghistorik – Exempelvis så ska du få rekommendationer av produkter som du köper vid en viss tid på året eller om du föredrar vita sneakers över färgglada. Förhoppningsvis blir det inte allt för läskiga rekommendationer här, ett par badbyxor som rekommendation innan sommaren är nog de flesta okej med, men mer känsliga eller privata typer av produkter skippar nog många.
Jämför produkter – Shoppingassistenten kan hjälpa dig att jämföra produkter på ett bättre sätt och plocka fram rätt val beroende på vilken funktionalitet eller pris du är ute efter.
Få hjälp med efterforskningen kring en produkt och få hjälp med att gå igenom produktrecensioner för att kunna fatta rätt köpbeslut.
Shoppingassistenten är kopplad till Klarnas databas och kan hjälpa dig att hitta rätt pris, lagernivå och leveransalternativt bland miljoner produkter, tusentals återförsäljare.
Klarna skriver även att implementationen av de nya AI-funktionerna är ett steg närmare att bli en one-stop-shop när det kommer till shopping.