OpenAI fortsätter att bygga ny funktionalitet till sin tjänst ChatGPT. Miljarder av sökningar görs varje vecka vilket gör att ChatGPT nämns som en framtida utmanare till Googles sökmonopol. Google tjänar majoriteten av sina pengar via annonser på produktsökningar, något som OpenAI nu ser ut att utmana med ”Improved Shopping Results”
I ett nytt blogginlägg säger OpenAI att användare kommer till ChatGPT för att ställa en uppsjö olika frågor men också för att göra research och hitta produkter.
Därför lanserar man nu ”Improved Shopping Results” som vid relevanta frågor eller sökningar ska visa upp produkter med relevanta information och köplänkar. Shoppingreslutaten är tillgängliga i GPT-4o and 4o-mini.
Initialt så är produktresultaten inte några annonser utan ett oberoende urval görs. Produkterna som väljs ska vara relevanta för användarens syfte och vad man letar efter. Mer hårda fakta som tas i beaktning är pris, kundbetyg och kriterier som användaren adderar i sin sökning.
Som de flesta säkert vet så är betyg och omdömen online inte alltid helt genuina och många försöker att manipulera detta både för egna och konkurrenters produkter. OpenAI friskriver sig och säger att man inte verifierar betyg eller omdömen.