HemSociala MedierInstagram passerar tre miljarder aktiva användare – Reels och Meddelanden driver tillväxt

Instagram passerar tre miljarder aktiva användare – Reels och Meddelanden driver tillväxt

Sociala Medie-appen Instagram har nu passerat tre miljarder aktiva användare per månad, det meddelar ägarbolaget Meta. Satsningen på kortare videos nämns som en av de största anledningarna till att användarantalet växer. Plattformen når därmed samma nivå som Metas andra stora tjänster, Facebook och WhatsApp.

Instagrams satsning på det korta videoformatet Reels har minst sagt varit lyckosam för sociala medie-appen. Reels har fått mycket kritik för att det bara är en ren kopia av Tiktok, men i så fall en framgångsrik sådan.

Indien har varit en stor tillväxtmarknad för Instagram dels för att man lagt mer fokus där men också för att Tiktok blivit förbjudet i landet. Då passar det ju bra att ha ”Tiktok-kopian” Reels redo för användarna.

Man har även satsat mer på direktmeddelanden i appen, något som gör att användarna stannar kvar eller öppnar appen oftare.

En annan ny funktion som snart lanseras på flera marknader är en algoritmuppdatering som låter användare välja ämnen de vill se oftare i sitt Reels-flöde. Användare kan gå in i inställningarna och skriva in sina intressen – till exempel ”DIY furniture” eller ”Malmö FF”. Idén uppstod efter att företagsledare märkte att användare efterfrågade specifikt innehåll, det skriver Bloomberg.

Carl Björk
Carl Björkhttps://digitalare.se
Carl Björk är techjournalist på Digitalare som bevakar de svenska techföretagen. Han har mångårig erfarenhet från den svenska techscenen med ett stort intresse för stora som små bolag. På senare tid har han också lagt luppen på AI och dess snabba utveckling.
Läs mer

Senaste nyheterna