Sökmotoroptimering - 62 faktorer som påverkar synlighet

Sökmotoroptimering: 62 faktorer som kan påverka dig 2018


Sökmotoroptimering är idag en grundbult i de flesta webbplatsers trafik. I Sverige görs ungefär 50 miljoner sökningar på Google varje dag, så det är enkelt att förstå att många webbplatser driver en stor del av sin trafik via just sökmotorer. Att placera sig som nummer 1 på sina viktigaste sökord kan ge en otrolig ökning av trafik då det estimeras att ungefär 30-35% av alla som söker klickar på det första resultatet.

Men det är Google som sätter reglerna och de algoritmer som bestämmer vem som skall hamna överst i listan är hemliga. Det är därför extra svårt att veta vad man skall göra för att vinna racet om söktrafiken. Jag bestämde mig därför att sätta ihop en lista med de viktigaste faktorerna som jag tror kan influera din synlighet antingen direkt eller indirekt.

Rankingfaktorer för din webbplats

Rankingfaktorer för din webbplats

1. Längd på URL:er: För långa URL:er anses vara dåligt och om du börjar komma över 100 tecken i din URL bör du tänka om. Google har tidigare pratat om att de första 4-5 orden i en URL är de som anses viktigast. Det kan innebära problem för t.ex. en e-handlare som har ett väldigt djupt kategoriträd som innebär långa URL:er, bygg istället ett plattare kategoriträd.

2. Sökord i URL:en: Placera det sökordet du vill synas på med sidan i din URL. Kan du placera sökordet tidigt i URL:en så är det att föredra.

3. Fel/404-sidor: Om din sajt innehåll sidor som inte längre existerar så tappar du de länkar som sidan hade till sig. En tid efter att sidan försvann kan den också synas i sökresultat och användarna kommer till en felsida om de klickar på ditt resultat.

4. 301-redirect för borttagna sidor: För att inte tappa de länkar som finns till en borttagen sida ska du göra en “301-redirect” från den gamla sidan till en ny relevant sida på din sajt.

5. Dålig metadata på din webbplats: Med dåligt skriven metadata på sin sajt som inte innehåller de sökord som du vill synas på kan det försämra dina chanser att synas på just de orden. Titeln och beskrivningen bör också vara skriven på sådant sätt att den uppmanar användaren att klicka på just din länk framför andras i sökresultatet.

6. Breadcrumbs: Att din sida har “breadcrumbs” för att visa var på sajten man befinner sig anses vara användarvänligt.

Breadcrumbs

7. Duplicerad metadata på din webbplats: Om din sajt innehåller sidor med samma eller väldigt lika titlar och beskrivningar så kan det försämra dina chanser att synas på sökningar. Alla sidor bör ha så unik metadata som möjligt.

8. Mobilanpassning: Att din sajt fungerar och är användarvänlig på i mobilen och andra enheter är viktigt.

9. Antalet tunna sidor som finns på din webbplats: Ett problem för stora sajter är att de kan ha tiotusentals eller hundratusentals olika sidor. Duplicerade produktsidor eller tillägg i URL:en som genereras av olika funktioner på webbplatsen. För alla sidor som du inte vill att Google skall ranka på några sökord bör du berätta för dem att du inte vill indexera dina tunna sidor.

10. Laddningstid: Att dina sidor laddar snabbt är en viktig faktor för Google för att kunna servera innehållet på ett snabbt sätt till användaren. Googles verktyg för att testa hastigheten på din sida hittar du här.

11. Dålig kod: Om din sida innehåller felaktigheter i din kod kan det anses vara lite slarvigt.

12. Sitemap: Att ha en sitemap är ingen direkt rankingfaktor men det hjälper sökmotorens robotar att hitta förändringar och nya sidor på din webbplats. En sitemap är med andra något som du behöver!

Länkar till din webbplats

SEO - Länkar

13. Antalet länkar till din webbplats: Att försöka attrahera så många länkar som möjligt till din webbplats är en av de viktigaste faktorerna för att öka din närvaro i sökresultatet.

14. Antalet länkar till din sida: Antalet länkar till en specifik sida kan hjälpa den att ranka bättre i sökresultatet. Men även länkar till hela din domän hjälper att lyfta allt innehåll. Men vill du förbättra rankingen för en specifik sida bör du främst försöka att skaffa länkar till just den sidan.

15. Kvaliteten på de webbplatser som länkar till dig: Att få en högkvalitativ sida med hög auktoritet att länka till din sida eller ditt innehåll kommer att hjälpa din närvaro i sökresultatet bättre än om en sida med färre länkar till sig och lägre auktoritet länkar till dig.

16. Relevansen på de webbplatser som länkar till dig: De länkar som är mest värda för dig är från sajter som handlar om ungefär samma sak som din egen. Så om du är en e-handlare inom elektronik så hjälper det inte lika mycket att en blogg om bilar länkar till din sida. Istället vill du att en person som bloggar om tekniknyheter länkar till dig då denna har en hög relevans mot dig.

17. No follow-länkar: Om en länk till din sida är taggad med “rel=nofollow” så uppmanar webbplatsägaren Google att inte räkna den länkkraften som länken ger dig. Men Google har själva uttalat sig i frågan och sagt:

“Generellt sett så följer vi dem inte..”

Man lämnar alltså inte beslutet om en länk skall räknas eller ej i sajtägarens händer, ett beslut som rimmar väl med Google som aldrig lämnar ifrån sig hela makten till sajtägaren.

Så här ser en länkkod med “nofollow” ut:

<a href=”https://digitalare.se” rel=”nofollow”>En blogg om digital marknadsföring</a>

18. Rätt sökord i länktexten: När någon väljer att länka till din sajt spelar den texten som är länkad roll. Om den länktexten matchar det sökord du vill synas på så är det positivt. Men det finns en hake, se nästa punkt..

19. En varierad länkprofil: Om en sajt endast har superrelevanta länkar med exakt rätt sökord i länktexten så tror Google att något måste vara skumt. Eftersom det är mot reglerna att manipulera länkarna till din sajt så innehåller en naturlig länkprofil även länkar som inte är superrelevanta eller optimerade. Det betyder att den där bloggen om bilar jag pratade om tidigare kan variera din länkprofil.

20. Interna länkar på din webbplats: En underskattad och ofta bortglömd rankingfaktor är att på sin egen sajt länka till relevant innehåll. Om du till exempel producerar ett nytt blogginlägg och pratar om information eller produkter som finns på din sajt så bör du också länka dit i texten gärna med sökordet sidan vill synas på. Att länka mellan sidor på din egen sajt hjälper också till att sprida vidare den “länkkraft” som dina olika sidor genererar.

21. Trovärdiga utlänkar: Många är idag rädda för att länka till andra sidor för att inte ge andra en värdefull länk. Men många SEO-experter tror att det kan öka din trovärdighet hos användaren att du hänvisar till andra trovärdiga källor. Google har dock förnekat att man använder utlänkar som en direkt rankingfaktor.

22. För många utlänkar: Att länka ut till för många andra sidor kan “läcka” kraft från din egen sida. Håll det på en lagom nivå och länka ut där det kan gynna användaren.

23. Sajtvida länkar: Om en länk till en annan domän finns i en sidebar eller footer och finns på många eller alla sidor på din sajt så har Google bekräftat att man endast räknar detta som en och samma länk.

24. För många affiliatelänkar: Om dina sida innehåller oproportionerligt många affiliate-länkar så kan Google tro att du inte vill användarens bästa utan bara tjäna så mycket pengar det går.

Ditt innehåll är bland det viktigaste du har

Rankingfaktorer - Innehåll

25. Sökord i din H1-rubrik: I din H1-rubrik på varje sida så ska du ha med ditt huvudsökord.

26. Sökord i din H2, H3-rubrik: Även i dina underrubriker (h2, h3) på sidan så bör du få med dina sökord som du vill synas på. Men håll det på en lagom nivå så att inte varenda rubrik i en lång artikel är fylld med samma sökord.

27. Bidra med nytt och bättre innehåll: För att hela tiden förbättra sina sökresultat är Google på jakt efter ännu bättre innehåll än vad som redan presenteras. Det betyder att du behöver step up your game, och bidra med ännu bättre innehåll som besvarar användarens behov på ett ännu bättre sätt annars har Google ingen anledning att ranka din sida högre.

28. Läsbarheten av ditt innehåll: Att användaren förstår din text är en viktig faktor. Därför är tonen i din artikel, språkbruket och strukturen viktig. Att använda ett högtravande språk eller branschbenämningar som kunderna inte förstår kan därför ibland vara en dålig idé beroende på vem du skriver för. Texten bör också vara uppdelad på ett snyggt sätt med radbrytningar, underrubriker, läsbara meningar m.m.

29. Sökord tidigt i ditt innehåll: Det innehållet som kommer först på en sida är också det som anses vara det viktigaste och det sidan främst handlar om. Därför bör du placera ditt viktigaste sökord tidigt på sidan och gärna inom de första 100 orden.

30. Unikt innehåll: Du bör i alla lägen försöka att producera eget innehåll och inte kopiera stora stycken från någon annan. Ett vanligt misstag är att kopiera en leverantörs produktinformation och lägga på sin sida, problemet är bara att 10 andra e-handlare kan har gjort samma sak.

31. Färskt innehåll: För sökningar där svaret på sökningen förändras kan innehåll som publicerats nyligen premieras över gammalt innehåll. Gå därför tillbaka till gammalt innehåll på din sida, uppdatera informationen om det behövs och publicera om artikeln.

Ett exempel där svaret på frågan förändras:

“Hur gammal är kungen?”

32. Bildoptimering: Bilderna på en sida skickar även dem värdefull information till Google, filnamnet på bilden, titeln, och alt-texten. Se till att dessa innehåller relevant information och ev. sökord.

33. Bildoptimering: Om du vill synas på bildsökningar (kan vara bra om du säljer t.ex. kläder eller bilar) så tittar Google inte bara på informationen som finns bakom bilden, utan även vad som finns i nära anslutning av bilden på din sida. Försök därför att omge dina bilder med relevant och beskrivande information i kringliggande text och bildtext.

34. Multimedia: Att inkludera andra element än bara text i ditt innehåll, så som bilder, video m.m., anses höja dess kvalitet.

35. Innehållslängd: En studie på över 1 miljon Google resultat visade att genomsnittslängden på innehållet för en sida som rankar på förstasidan var 1890 ord. Det kan alltså vara bättre att publicera rikare innehåll och mer sällan än att skicka iväg ett blogginlägg på 300 ord varannan dag, i alla fall om du vill synas bra på ett viktigt sökord.

36. Brutna länkar: Om din sida länkar till många sidor som inte fungerar så kan det anses vara negativt. Kom ihåg att även titta över äldre innehåll du publicerar och se till så att länkarna fortfarande fungerar.

37. Grammatik och stavning: En hälsofaktor för din sida är att den är fri från stavfel och grammatiskt korrekt.

38. Bild- eller videoresultat: Om Google placerar bild- eller videolänkar högst upp i sökresultatet är det en stark signal för att det är den typen av innehåll man tror användaren föredrar. Det kan med andra ord bli svårt att ranka en textartikel för ett sökord som främst fylls av videolänkar.

Användarbeteenden påverkar din ranking

Användarbeteende

39. Klickfrekvens (Click-Through Rate): Om fler användare klickar på just din länk i ett sökresultat så är det en stark signal att din sida anses vara mer attraktiv för användaren än dina konkurrenter.

40. Bounce rate/Pogo sticking: SEO-gurun Rand Fishkin från Moz.com pratar ofta om termen “Pogo sticking” (Hoppstylta på svenska). Det betyder att en användare klickar på ett resultat men går snabbt tillbaka till sökresultatet och klickar på ett nytt. Alltså var man inte nöjd med den sidan man först landade på och att den inte besvarade användarens behov. Om den andra sajten användaren gick till ansågs svara på behovet är det en stark signal för att förändra positionerna i sökresultatet.

41. Återkommande trafik: Om en användare fortsätter att återkomma till en sida anses det vara positivt.

42. Interaktioner på sidan: Om din sida innehåller t.ex. ett kommentarsfält eller en röstningsfunktion så är det bättre att ha ett fullt kommentarsfält eller många röster än inga alls.

43. Tid spenderad på sidan: Om en användare stannar kvar på din sida och spenderar längre tid där kan det vara positivt. Att skapa engagerande innehåll som håller kvar användaren på sidan kan alltså förbättra din ranking.

44. Bokmärkningar av din sida i Chrome: Att fler bokmärker din sida och ditt innehåll betyder att de vill komma åter och att de har funnit den användbar. Detta kan Googles se via sin webbläsare Chrome.

45. Utförd sökuppgift: Att användaren har utfört den uppgift som Google tror att de ville utföra så är det positivt. Detta kan innebära ett gjort köp, tillhandahållande av specifik information m.m.

46. Tidigare besökta sidor: Om en användare har besökt en webbplats tidigare så kan Google välja att placera den högre upp när användaren gör en sökning. Man gör även en liten notering i sökresultatet för användaren att denne har besökt sidan tidigare.

47. Geografisk plats spelar roll: Om en användare befinner sig på en specifik plats och gör vissa sökningar kan Google välja att lyfta upp lokala resultat. Om du t.ex. söker på “Bilverkstad” kan visa upp sidor för lokala verkstäder i din stad.

Rankingfaktorer på domännivå

Rankingfaktorer för domännivå

48. Domänålder: Enligt Google spelar åldern på din domän ingen större roll. Men i SEO-branschen pratas det ibland om något man brukar kalla för “Googles Sandbox”. Det betyder att Google verkar hålla nya sajter i en form av karantän från att ranka för bra under de första månaderna.

49. Exakt matchning av sökord i domännamnet: Förr i tiden var det en rankingfaktor att ditt domännamn matchade den sökningen en användare gjorde. Detta har drastiskt minskat men om man är uppmärksam kan man ibland hitta exakta matchningar till det du sökt på. Det är också svårt att bygga trovärdighet med ett domännamn som inte går att marknadsföra.

Dåligt exempel: www.bäst-i-test-gräsklippare.se

Bättre exempel: www.trädgårdsexperten.se

50. En lokal toppdomän både hjälper och stjälper: Att din webbplats finns på toppdomänen “.se” kan hjälpa dig att ranka i Sverige men det blir samtidigt svårare att ranka på andra språk, till exempel Engelska, med en .se-adress.

51. HTTPS vs HTTP: Att din sida har ett SSL-certifikat och “https” i adressen är en bekräftad rankingsignal från Google. Vissa webbläsare har även börjat varna användare för sidor som samlar in personlig information men som inte finns under ett SSL-certifikat.

52. Dold ägarinformation: Att ägarinformationen för din domän är dold är inte nödvändigtvis dåligt men det kan få Google att höja på ögonbrynet och undra ifall man har något att dölja.

53. Bestraffad sajtägare: Om en person som tidigare är bestraffad för att ha sysslat med otillåtna grejer enligt Google så kan de även bestämma sig för att bestraffa personens alla domäner på en gång.

54. Registreringstiden för din domän: Antagligen ingen stark rankingfaktor, men enligt ett Google Patent så tittar man på hur länge någon har betalat registreringen av en domän då legitima och seriösa webbplatser ofta är betalda långt i förväg medan mindre trovärdiga sajter oftast inte är betalda längre än ett år åt gången.

Delade meningar om sociala medier

Hur sociala medier påverkar SEO

Det råder delade meningar huruvida sociala medier verkligen påverkar sökresultatet eller inte. Men även om det kanske inte har en direkt påverkan på din ranking så driver den potentiell trafik som kan komma tillbaka genom sök- eller direkttrafik och har därmed en indirekt påverkan.

55. Likes, Retweets, Pins, Google+1: Även om det inte är en stark rankingfaktor så kan det hjälpa dig att användare på sociala medier gillar ditt innehåll med Facebook-Likes, Twitter-retweets, Pinterest-Pins eller Google+1’s speciellt om du samtidigt länkar till din sida.

56. Trafik från sociala medier: Att driva trafik till din sida från sociala medier innebär ännu fler användare som kan sända positiva signaler till Google om att din sajt och ditt innehåll är bra om de stannar kvar, handlar eller på andra sätt interagerar med dig.

Ditt varumärke kan hjälpa dig

Ditt varumärke

57. Starkt varumärke = hög auktoritet: Om du redan är ett starkt varumärke så är chansen att du redan har byggt upp en hög auktoritet i din bransch. Detta kan göra att Google litar mer på dig än en ny spelare på marknaden när du släpper nytt innehåll. Ett starkt varumärke attraherar oftast också en hel del gratislänkar som hjälper dig att ranka bättre.

58. Att nämnas i rätt sammanhang: Om ditt varumärke eller namn förekommer i rätt sammanhang kan det hjälpa dig att synas på relevanta sökningar. Om ditt företag är “Volvo” och väldigt många sajter nämner ditt namn när de pratar om bilar så finns det en tydlig koppling mellan bilar och ditt varumärke.

59. Sökningar på ditt varumärke: Ju fler som söker efter dig desto bättre. Om de också kombinerar ditt varumärke med en produkt, tjänst eller annat du tillhandahåller så är det en tydlig koppling mellan dig och produkten.

60. Direkttrafik: Att användare går direkt till din sida via adressfältet i en webbläsare kan anses vara positivt. Detta kan mätas av Google genom deras webbläsare Chrome för de som använder den.

61. Positiva ordalag om ditt varumärke: Det kan vara bra att andra pratar väl om dig och ditt varumärke i deras kanaler för att öka din trovärdighet. Om tonen istället är negativ för att ditt företag sysslar med skumma saker kan det påverka dig negativt.

62. Mynta ditt egna uttryck som branschen kan fånga upp: SEO-Gurun Rand Fishkin myntade begreppet “10x content” som innebär att du skall producera tio gånger bättre innehåll än de du vill ranka bättre än. Doug Cunnington myntade begreppet “Keyword Golden Ratio” som kan hjälpa dig med vilka sökord du skall satsa på. Om branschen tar till sig ditt begrepp kommer du med största sannolikhet att nämnas i dess sammanhang och generera länkar till din sida.


Nu har du lyckats ta dig igenom hela listan, snyggt! Det jag hoppas att du tar med dig från den här artikeln är inte att uppfylla varenda en utav dessa rankingfaktorer utan se dem istället som riktlinjer för att du måste jobba mycket och brett med SEO för att vinna racet om förstaplatsen. Att dominera söket inom ditt område kan ofta vara en lång resa där du både behöver hitta vilka sökord du bör synas på, producera rätt typ av innehåll, få fler länkar till dina sidor

Förutom egen kunskap har jag även tjuvkikat på andra som gjort liknande sammanställningar:

Brian Deans – Google’s 200 Ranking Factors

Moz – Search Ranking Factors

Matthew Woodward: The Secret to Googles Ranking Factors

Kommentarer och frågor

Om du har några frågor eller kommentarer så kan du använda kommentarsfältet här nedan!

Lämna en kommentar