I slutet av januari började någonting att hända på Twitter och användarna började reagera på att man såg ägaren Elon Musks tweets överallt. Twitter-användarna började misstänka att Elon Musk hade börjat mixtra med en algortim för att rädda tappet av räckvidden på hans tweets under början av året.
Senare bekräftade Elon Musk att man hade justerat en specifik algortim för att boosta hans räckvidd. Digitalare.se bestämde sig för att ta en titt på siffrorna för att se exakt hur mycket han faktiskt ökade sin räckvidd på den egenägda sociala medie-plattformen. Vi samlade in data från 245 tweets och 111 retweets från mitten av december (från första tweeten på Elon Musks konto som visade antalet ”Views”) till slutet av februari.
Här är resultatet:
Räckvidden (Views) ökade med 90% på Elon Musks tweets under februari
För att kunna se hur stor räckvidd Elon Musks tweets hade samlade vi ihop data om antal Kommentarer, Retweets, Gilla-markeringar och Views. Om vi fokuserar på den senare så visar grafen tydligt att räckvidden för hans tweets ökade kraftigt i början av februari.
Efter ett svagt januari där de flesta av Elons tweets ”bara” fick 10-30 miljoner views började något att hända i början av februari. Den fjärde februari twittrade Elon en punkt ”.” som helt plötsligt sågs av 75 miljoner Twitteranvändare. Hans följande tweets gick tillbaka till 7.5-35 miljoner views. Fyra dagar senare den åttonde februari twittrade han återigen bara en punkt ”.” som denna gången sågs av 69 miljoner Twitteranvändare.
Under mitten av februari nådde Elon Musks tweets sin peak där han nådde ut till 175 miljoner, 114 miljoner, 136 miljoner och 107 miljoner Twitteranvändare.
Om vi summerar siffrorna för december, januari och februari kan vi se att snittantalet som såg Elon Musks tweets ökade rejält:
December: 69 tweets med i genomsnitt 42.1 miljoner views per tweet.
Januari: 72 tweets med i genomsnitt 26.4 miljoner views per tweet.
Februari: 104 tweets med i genomsnitt 50.2 miljoner views per tweet.
Det ger en ökning med 90% för snittantalet Views på Elon Musks tweets om vi jämför februari med januari.
Engagemanget ”bara” upp med 26% under samma period
En stor ökning i antalet användare som såg Elon Musks tweets måste ju även ha ökat engagemanget? Svaret är ja, men inte med så mycket som man kan tro.
Om vi kominberar siffrorna för antalet kommentarer, retweets och gilla-markeringar för varje tweet så kan vi se den total mängden engagemang på Elon Musks tweets. Grafen har inte alls samma tydliga ökning och det verkar som att engagemanget inte har påverkats lika mycket av eventuella algoritmändringar som antalet views.
Om vi återigen jämför månaderna och dess snittsiffror för engagemanget per tweet mot varandra så får vi en bra bild över hur förändringarna har påverkat. Antalet engagemang med Elons tweets såg dock inte alls samma procentuella ökning som antalet Views.
December: 69 tweets med i genomsnitt 362.1 tusen engagemang per tweet.
Januari: 72 tweets med i genomsnitt 235.0 tusen engagemang per tweet.
Februari: 104 tweets med i genomsnitt 295.1 tusen engagemang per tweet.
Det ger oss en ökning med 26% i antalet snittengagemang för Elon Musks tweets om vi jämför februari med januari. Individuellt så gick snittantalet kommentarer ned med 21% per tweet, Retweets ökade med 10% och Likes ökade med 31%.
Summering
Det är tydligt att Elon Musk bestämde sig för att gör ändringar som gjorde att räckvidden på hans tweets ökade rejält i februari. Det finns några tweets den fjärde och åttonde januari där vi kan misstänka att man livetestade förändringar i en algoritm genom att Elon endast twittrade ut en punkt.
Räckvidden ser ut att ha gått ner i slutet av februari och början av mars men jag hade inte blivit förvånad om vi snart ser en ny boostad algoritm bakom en betalvägg (Twitter Blue, hallå?).
För tillgång till dokumentet med all data för Elons tweets släng iväg en förfrågan till kontakt@digitalare.se.
Data disclaimer:
Elon Musks tweets är som en levande organism och siffrorna förändras och går hela tiden upp så du kan se små skillnader med vår data om du kollar hans tweets vid en senare tidpunkt. Denna rapporten är baserad på siffror insamlade fram till den 2:a mars 2023.
Elon Musks tweet den 19:e december där han lät användarna rösta huruvida han skulle sitta kvar som VD över Twitter eller inte har exkluderats i graferna för att tydliggöra ökningen i början av februari. Tweeten med 360 miljoner views kan du se här.